Letní škola robotiky Erasmus +
21. - 26. 7. 2025
Výstupem vzdělávacího programu je učitel, který v hodinách robotiky či jiných technicky zaměřených hodinách využívá informační technologie, podněcuje zájem žáků o techniku, podporuje u žáků používání tvořivého a technického myšlení v běžném životě a tím zvyšuje jejich technickou a technologickou zdatnost.
Lego Mindstorm nebo Spike, ozoboti či mBoti a jiné varianty robotických hraček představují ideální platformu pro učitele a žáky, kteří si rádi hrají a samotným hraním se učí sestavovat postupy a programovat jednoduché a v případě soutěžních borců i velice složité algoritmy.
Cílem celého semináře je motivovaný učitel, který zvládá jednoduché úlohy a programátorské postupy pro programování jednoduchých autonomních mechanizmů, který dokáže nadchnout i děti a vést je k samostatné objevitelské práci s využitím všech dostupných zdrojů a vlastní invence. Řešení úloh, vymýšlení vlastních řešení je v tomto případě základem práce se stavebnicí se všemi programovatelnými hračkami bez rozdílu výrobní značky a to je hlavní kompetence, kterou je potřeba u žáků i učitelů rozvíjet.
Naším dalším cílem je též seznámit pedagogy s již existující zásobou zpracovaných úloh a metodiky. Tato podpora poskytne pedagogům prostor k efektivnějšímu využití času výuky, inspiruje je a zařadí do komunity, která vytváří další výukové zdroje a navzájem je sdílí.
Maximální počet účastníků je omezen na 15. Klademe důraz na pohodovou atmosféru a chceme se věnovat každému účastníkovi.
Termín: 21. 7. - 26. 7. 2025
místo konání: Polička - Městká knihovna Půda
cena (kurzovné) : 540€
cena nezahrnuje ubytování a stravování. Po domluvě lze zajistit ubytování pospolu pro celou skupinu "kurzistů"
Pro účastníky bude k dispozici bohatý výběr technologií, robotů a stavebnic, které reflektují moderní trendy ve edukativních technologiích.
Možný obsah kurzu:
4 BLOKY - DOTACE 6 x 8 h
Letní škola robotiky je čtyřdenní akce zaměřená na používání robotů a jejich variant ve výuce: skládá se ze čtyř nezávislých celků se shodnou hodinovou dotací.
1. blok - Chytré hračky a programování
Proč chytré hračky, vymezení pojmů, prezentace o nejnovějších trendech v zavádění této techniky do výuky. Jak na to, kde, jak a které nástroje použít. Motivace účastníků, představení hraček a aplikací, se kterými budeme v následujících hodinách pracovat.
Ozoboti na školách, hravé programování již od nejmenších žáků.
Workshop s miniroboty.
práce s ozokódy, první programátorské krůčky s barevnými kódy
ozoblockly.com - programovací platforma pro pokročilejší práci
základní programovací postupy
ozoboti a tablety, aplikace pro tablety
inspirace - ozobot.com, ozoboti.cz - tvorba materiálů metodika práce s miniroboty
V případě zájmu možno použít platformu VEX
Programovací platforma Scratch - objektové programování na základní škole.
- První kroky - rozpohybuj scénu
- První kroky - rámcové seznámení se s principy práce ve scratch analogie (umíš myslet v jednom jazyce, umíš ve všech)
- praktická část workshopu zaminuj scénu, použij cyklus, časování. hodina: Programování pro nejmenší Tynker.
naučme se sami učit - tynker tutoriály, cesta k samostatnému učení - cíl každého učitele
7. hodina: Lego Mindstorm - ukázka práce se stavebnicí
představení prostředí programovacího jazyka, praktické ukázky, jak to vlastně funguje
první krůčky s programovacím jazykem Lego education
ukázky studentských projektů
8. hodina: Hrajeme si s arduinem - závěrečná část workshopu pro opravdové nadšence. Seznámení s platformou, ukázky prací žáků, objasnění principů programování základních desek.
2. Blok - Lego Mindstorm či Lego SPIKE od úplného začátku k expertovi.
1. hodina: Prezentace, proč lego roboti. Kam směřuje vývoj. Seznámení se se stavebnicí, rozdíly mezi home a edu verzí. Proč a jak užívat dané verze.
Co je engineering? Lego programování - Instalace, zahoření, jak na to...
2. hodina: Workshop - Programovatelná kostka - základ Mindstormu i SPIKE, ovládání, vstupy výstupy. Senzory a actory, stavíme prvního bota. Ovládání, konzole dálková správa přes BT. Komunikace s kostkou tabletem BT, kabel výhody a nevýhody. Zapojení kostky.
3. hodina: Programujeme základní úlohy
zobrazení na kostce, usměj se a zamrač - animace
časové prodlevy - příkaz čekej
první jízda - jedeme vzdálenost, zatáčíme, bádáme a objevujeme
jedeme ve čtverci
4. hodina: Pokročilejší úlohy - cyklus
zapojení čidel - touch senzor
podmínka pohybu v bludišti pomocí touch senzoru - hledáme algoritmus
5. hodina: Zapojení dalších senzorů
senzor ultrazvukový - měření vzdálenosti od objektu
jízda podél zdi
zastav před překážkou, jízda v bludišti
6. hodina: Zapojení dalších senzorů
senzor rozlišení barvy - poznej barvu
jízda po čáře
jízda v ohradě
vylepšené podmínky a cykly, zlepšujeme algoritmy
7. - 8. hodina: práce na samostatném projektu, komplikované bludiště - čára, překážky, barevné vzorce
zapojení extra senzorů, gyroskop, infračervený senzor
Nápady a zkušenosti z výuky, kroužků, metodika vedení. www.eduxe.cz
3. Blok - robotická havěť ve škole
Motivační úvod do světa robotiky a automatizace (časová dotace 0,5 h) Ukázky praktického využití robotických zařízení v běžném prostředí a nejnovějších trendů v dané oblasti. Vymezení pojmů a postupů.
Začínáme s roboty na prvním i druhém stupni. Praktický workshop. (časová dotace 1 h)
práce s ozokódy, první programátorské krůčky s barevnými kódy
pochopení principu programování bez tabletu či počítače s připravenými šablonami
vlastní tvorba trasy. Využití základních příkazů.
Využití pokročilejších příkazů a možností (časová dotace 2,5 h)
Rychlost pohybu, křižovatky - náhodně vlevo, vpravo nebo rovně, přeskočení na čáru, otáčení, zastavení, krátké čekání, časovač, speciální pohyby - může počítat odbočení, změnu barvy dráhy, bodů
vlastní tvorba výukové hry pro mezipředmětové vztahy
využívání volně dostupných zdrojů a didaktických materiálů pro programování (připravené materiály, videa, plány hodin)
ukázka zapojení do národní i mezinárodní komunity učitelů
Programování ozobotů v www.ozoblockly.com (časová dotace 1 h)
Naprogramování jednoduchého úkolu v začátečnické úrovni "novice",
Nahrání a spuštění naprogramované sekvence
Ukázka didaktických materiálů a postupů
Pokročilejší programování a využití algoritmů v úrovni beginner a intermediate (časová dotace 2 h)
Využití více příkazů v jednom bloku
Zjednodušování blokového kódu
Zábavné úlohy a úkoly pro ozoboty. "Ozobot games"
hodina ukázky žákovských projektů
želví grafika
vyprávíme příběh
cesta do školy,
obchodní cestující
zoo a zvířátka
ozoboti a jiní v mezinárodních projektech
využívání volně dostupných zdrojů a didaktických materiálů pro programování za pomoci ozokódů (časová dotace 0,5 h)
ukázka zapojení do národní i mezinárodní komunity učitelů (časová dotace 0,5 h)
mBoti ve škole - arduino, představení platformy. Ukázky mBbotů -0,5h
Make Block - programujeme jako ve scratch, ovládání robota, základní actory a čidla
využití ultrazvukového senzoru - určení vzdálenosti
barevný senzor - jízda po čáře - srovnáváme s Mindstorm 1,5 h
4.blok - 3D tisk
Blok 2 - Zdroje a návrh 3D objektů
volně dostupné zdroje 3D objektů na internetu
online nástroje pro 3D tvorbu objektů
desktopové dostupné nástroje
vlastní tvorba 3D objektu a jeho příprava pro tisk
Blok 3 - 3D tisk
princip 3D tisku a terminologie
ukázka prací a metodických postupů
práce s 3D tiskárnou (Průša a Ultimaker)
vlastní tisk dle vlastního návrhu
5. a 6. Blok - programátorský workshop
1. - 6. hodina: Práce na samostatném projektu, který si frekventant sám vybere a zpracuje pod dohledem lektorů metodou objevování zákonitostí a postupů s využitím poznatků z předchozích workshopů
7. - 8. hodina: Prezentace projektu a jeho zpracování, rozbor psotupů brainstorming nad řešeními.